Když Ondra Tomek s Oldou Bajerem prodali za velké peníze Centrum.cz, slušelo se smeknout. Když pak NetCentrum koupilo Atlas.cz, člověk znejistěl, ale dalo se to ještě chápat. Když se o Centrum Holdings mluví v poslední době, pak většinou s velkými rozpaky.

Zvláštní vývojová linie. Z našlápnutého portálu, který svým akčním přístupem pravidelně zatápěl iDNESu, který se s ním přetahoval akvizicemi mas návštěvníků, a ukazoval záda tehdy ještě nevlastněnému Atlasu, se stává neodhadnutelný subjekt s nejasnou strategií, nepřesvědčivými výsledky a nejasnou pověstí, až to člověku je líto.

O Centru se vždycky říkalo, že je marketingem před produktem, a byla to dost často pravda. S novináři to uměli, každý krok dokázal vyvolat velké haló, pozornost si Centrum dokázalo získat srovnatelnou s mnohem významnějším Seznamem. Přesto kvalita a význam služeb dokázala přesvědčit velkou část uživatelů a poskytnout jim srovnatelné zázemí s konkurenčními službami. Marketing byl vpředu, ale produkt nebyl vzadu. E-mail, vyhledávání, mapy, Aktuálně.cz ve své době sice nebyly jedničky v návštěvnosti, ale byly to poctivé služby leckdy na špičce tuzemské kvality.

Když se Centrum vysilovalo bojem s Atlasem, jeho koupě se zdála být relativně rozumným tahem. Odstranila se konkurence, získal se pod kontrolu okruh dalších návštěvníků a množství protáčených stránek, k tomu nějaká ta reklama. Atlas byl ovšem koupen někde uprostřed trajektorie sestupu a navíc se zaměstnanci, kteří dlouhodobě žili v negativním naladění proti největšímu konkurentovi. Záhy se začalo říkat, že v případě tohoto spojení může začít platit, že 1+1=0,8. Byla to velká nadsázka, přesto bylo jasné, že nejméně rok se nově vzniklé Centrum Holdings bude se spojováním a sestavováním nové strategie prát. Nejdřív přišel hromadný odchod Atlasáků, následovalo vytvoření nové corporate identity s novým, neosobním a studeným logem s těžko dešifrovatelným významem a současně ohlášení velkolepých plánů pod označením tří „C“ – komunity, komunikace, obsah. A pak dlouhé nic. Až podzim přinesl první novinky. Nové Aktuálně, které nijak zázračně nepřesvědčilo. Něco, co je označováno za videoportál pod názvem Jaknato.cz, ale ve skutečnosti jde o soubor několika desítek návodných videí, které sice nejsou bez zajímavosti, ale produkt je tentokrát na hony za marketingem, který bombasticky ohlašoval plány velkého „videoportálu“ tak dlouho, až přefouknutá bublina potichu splaskla.

Do toho nucené vyklízení pole ve vyhledávačích, kdy nejdřív Atlas a teď Centrum přecházejí na Google, nenápadné utlumování AdFoxu, který začíná být odepisován, takže v obou oblastech se trh zužuje na Seznam a Google. Veřejné spekulace o míře propouštění a o tom, že nejsou peníze na mzdy, někdy dost vyostřené komentáře nad personálními věcmi v diskusních fórech. Spuštění české alternativy dynamicky nastupujícího Facebooku pod značkou Sitko.cz, které je v internetové odborné komunitě záhy překřtěno na Shitko.cz. Ve špatnou dobu, na špatném místě, prostě podle všeho úplně špatně.

Naopak zřejmě solidní krok může být spojení firemních databází Atlasu a Centra pod značku Najisto.cz. A neznám působení Centrum Holdings mimo český trh, takže ten nechám bez komentáře.

Když vezmeme poslední použitelná čísla, tj. listopad, pak Centrum Holdings má o 400 tisíc víc lidí za listopad 2008 než tehdejší NetCentrum v listopadu 2007. Může to být slušné, ale nutně nemusí. Pro srovnání MAFRA za stejné období listopad-listopad získala jen necelých sto tisíc uživatelů za měsíc, Seznam více než dvě stě tisíc, ovšem bez tak výrazného začlenění balíku uživatelů.

Větší závěry z vývoje jednotlivých domén moc dělat nejde, protože vyznat se v tom, co se kdy a kam započítává, je neproveditelný úkol. Ale meziročně v prosinci měla doména Centrum.cz o 250 tisíc lidí víc a Atlas.cz mezitím meziročně ztratil 450 tisíc lidí, hlavně proto, že se jeho některé subdomény přesunuly pod Centrum.

Poslední velká změna je nová titulní strana Centra, tedy výstavní skříň firmy, zatím představená v betaverzi. Mění se relativně rychle po představení staré verze, pro což dokážu mít pochopení – pokud něco nefunguje podle očekávání, pojďme to raději co nejdřív předělat, než to udržovat při životě jen proto, že se to právě dalo dohromady. Jenže jak ta přestavba vypadá? Ruku na srdce, nejvíc bych ji pro sebe označil jako přiznané vyklízení pozic, které se snaží z nouze udělat ctnost. Možnost dávat na výběr z něčeho jiného se prodává jako „konec diktátu“. Hledá se v Googlu, přidávat si můžete obsah odjinud, místo propagace videoportálu jsou tu odkazy na videa Youtube, velké místo mají také aukce z Aukro.cz, obsahovou výplní je Wikipedie. Chápu snahu vyjít vstříc uživatelům, ale tohle je rozpití značky do neuchopitelného tvaru, kdy nevím, kde Centrum začíná a končí a co to vlastně je. A další, opětovná změna loga taky nepřispívá pocitu stabilního strategického vývoje a jistoty.

Situace Centra je vedle Seznamu, Googlu, iDNESu a dnes už i Novy nesmírně obtížná. Zatímco všechny čtyři zmíněné subjekty jsou snadno definovatelné svým převažujícím zájmem, pozicí a směřováním (ať už někoho přesvědčí, či nikoliv), Centrum svou tvář hledá velice problematicky. Osobně jeho dlouhodobému pozicování příliš nerozumím a naplňuje mě spíše skepsí, protože nějaká uchopitelná tvář značky se mi stále více ztrácí. Kvalitní zpravodajství a obsah? Aktuálně.cz mělo lepší jméno před rokem či dvěma, sice méně navštěvované než iDNES, ale s jasnou pečetí kvality, dnes se o tuhle známku začínají prát další, byť možná ještě ne tolik slyšitelně – Týden.cz, Respekt.cz, iHNed.cz. Kvalitní služby? Vedle Seznamu a Googlu nadliský úkol, ať by se kdokoliv jakkoliv překonal. Podpora komunit? Sitko.cz nezabralo ani trochu, ICQ je cizí produkt, videoportál nepřišel.

Rád bych se mýlil, ale zdá se, že Centrum se sice snaží, ale neví, o co vlastně. Chleba se bude lámat až letos, takže se teprve uvidí, ale startovní pozice do nového roku není vedle jasně vyprofilovaných konkurentů úplně ideální. Samozřejmě by předchozí shrnutí nemělo vyvolávat dojem, že je Centrum na odpis, jen to bude mít neuvěřitelně těžké a poslední kroky ho podle mého názoru moc dopředu neposouvají.

A zatímco rok 2007 ve zklamáních zřejmě bezkonkurenčně ovládl rozklížený Computer Press, za loňský rok to alespoň pro mě v českém internetovém prostředí padá na Centrum Holdings. Uvidíme, kdo se přidá letos.

3 komentářů

  • ono je to těžké, portály jsou podle mně v klinické smrti, české služby se těžko prosadí, když klíčové služby jsou lokalizované, proč používat sitko, sream, seznam mail, vyhledávače, když facebook, youtube, gmail a google jsou plně lokalizované do češtiny a plné českých uživatelů a také např. YT má několikanásobně více obsahu z celého světa
    snad jedině libko nebo něco podobného může jakž takž konkurovat myspace, protože ten je hrozný (grafika, ovládání…) ale opět je zde spousta VIP uživatelů (kultovní hudebníci, noví neokoukaní interpreti a zajímavé labely)

  • Veľmi pekný článok. Dnes som sa zaregistroval na sitko.cz, akože keď som dospel k záveru, že to číslo v URL adrese môjho profilu je ID-čko.

    Tak som bol neuveriteľne rozčarovaný. Hľadal som kedy sitko.cz vzniklo (mal som pocit že pred polrokom, v skutočnosti to sú len 3 a pol mesiaca), ale aby tam za 3,5 mesiaca bolo 620 uživateľov???? to je hrozné…

    Veď tak obrovský portál ako Centrum.cz+Atlas­.cz, mohli mať prvý deň spustenia tisíce až desaťtisíce uživateľov – v prvý deň spustenia (alebo prvý týždeň), ale 600 uživateľov za 3 a pol mesiaca??? To je hrôza