Češi mají po delší době zase vynikající příležitost objevit to nejhorší v sobě. Někteří už jsou hodně blízko.

Sám znáš ho, lokaje/krotkého k tyranu,/chřtán k zemi ohnutý/žere zem.

Však zpyšní ve chvíli,/jakmile na pána/povýší!

Lid slouží, smekaje/před dveřmi buranů,/jichž boty okuty/železem,

chám káže o píli/a lóže přecpána/slepýši!

(Karel Kryl)

11219358_10207611322631863_3095624847208980955_n

Prezident České republiky uprchlíkům: Nikdo vás sem nezval.

Nejčtenější deník v Česku verzálkami přes titulku: Uprchlíci v Česku? Čeká nás apokalypsa!

Šéfredaktor druhého nejčtenějšího deníku v Česku: Zeman je hráz proti náckům!

Hysterická atmosféra ve společnosti namířená proti imigrantům dosahuje týden od týdne nových a nových vrcholů. To, co začínalo jako soukromá aktivita zastydlých fašistických exotů s řadou osobnostních problémů, se za dohledu a péče médií a politiků přetavuje v mainstreamovou interpretaci veřejné debaty. A dokonce i tak myšlenkově vyčerpaná osoba, jako je současný český prezident, dokázal v nenávisti vůči imigrantům nalézt nejnižšího jmenovatele pro společné pudové reakce postavené na strachu z neznámého.

Mechanismus vzniku podobné atmosféry mívá opakující se základ. Zkuste si někdy přečíst komiks Berlín (vyšly dva díly), který ilustruje události předcházející nástupu Hitlera k moci. Atmosféra byla napjatá, emoce vyhrocené, očekávání všelijaká, bojůvky fašistů se na ulicích střídaly s komunistickými demonstracemi chudých, byly i oběti na životech, objevovaly se i hrozivé signály, selektovaly se skupiny obyvatel k ohrožení. Ale pořád ještě nebylo tak špatně, aby člověk doopravdy viděl, v jak strašlivou katastrofu se to všechno může vyvinout. Pořád existovala naděje, že společnost přijde k rozumu, pořád bylo možné žít obyčejný život a sdílet radost nebo štěstí.

A ani ve zpětném pohledu není možné určit, kdy se to všechno definitivně zlomilo, kdy přesně se překročil Rubicon a nebyla cesta zpět. Možná ani taková chvíle nebyla, možná to prokletí bylo ukryté už v samotném zárodku, možná nezralá a rozkolísaná společnost plná frustrací a problémů nemůže úplně dozrát jinak než katastrofou a nebo důsledkem nějakého extrémního zásahu.

Ale její postupný rozklad se píše jako přes kopírák. Nejdříve zakomplexovaní frustráti přijdou s prvosignální nenávistí. A lhostejno, zda jsou terčem Romové, Vietnamci, homosexuálové, židé, živnostníci, muslimové nebo sluníčkáři. Agrese si negativní ventil vždycky najde. Jakmile pragmatičtí zástupci mainstreamu ucítí, že se na daném tématu lze přiživit, přiživí se. A extrému dodají legitimitu – i když s ním třeba nejsou ztotožněni beze zbytku, i když možná nedohlížejí důsledků svých činů. Kolik jen vědeckých důkazů potvrdilo méněcennost Židů před tím, než šli do plynu!

Většinová veřejnost proti takovým extrémům většinou neprotestuje, protože většinou mají marginální dopad a taky protože cílem protestů není ona sama. Nepřítel bývá jako hromosvod vybrán z řad oslabených, kteří se nemohou bránit, kterých se nikdo nezastane, kteří se dají šikanovat, na které se dají svalit všechny hříchy světa nebo ještě lépe, kteří tu de facto nejsou – jako současní imigranti. Lepší terč než přelud se pro deformované fantazie najít nedá.

Na virtuálním nepřítomném či bezmocném se nejjednodušším způsobem demonstruje vlastní hodnota či nadřazenost. Na bezmocných se to daří i těm, kteří žádnou vlastní hodnotu nemají a většina nad tím v lepším případě jen mávne rukou. Společenská poptávka po odsouzení nenávisti neexistuje. Češi jsou přece tolerantní – i ke zlu. Ne nadarmo Karel Kryl téhle zemi říkal Země lhostejnost.

Takže zatímco policajt dokáže zmlátit chodce, který jde na červenou, protože je k tomu zvůle úřední povolán, nedokáže zasáhnout proti výhrůžkám k likvidaci na základě etnického klíče, protože společnost něco takového rozhodně nedala do svého hodnotového žebříčku. V prostoru české kotliny se tenhle jev neobjevuje poprvé. Podobně rozjitřená doba byla i před druhou světovou válkou a ani konejšivý pocit mnichovského obětování nemůže překrýt skutečnost, že třeba druhorepublikové ohrožené Československo dokázalo generovat pěkná sprostonárodní svinstva. Uštvaný Karel Čapek by mohl vyprávět.

Samozřejmě, extremisté jsou většinou neúspěšní. Bartošovi k většímu ohlasu nepomohly seznamy pravdoláskařů, protesty proti homosexuálům ani potyčky před americkým konvojem, Vyvadil si na zesměšnění vystačí sám, Okamurovi Úsvit už taky zhasl. Ale jednou to přece jen vyjde, jednou přijde ta chvíle, kdy se i psychopat trefí přesně doprostřed nálady rozkolísané společnosti, kdy se jeho šibenice zakymácí nad hlavami celého národa a on konečně zažije svůj vytoužený orgasmus slávy a moci na úkor někoho jiného.

A pak se na to nabalí oportunisti ze všech stran. Média i politici, osobnosti veřejného života, plkaví paraziti světské slávy. Z extrému se stane celospolečenské téma, vrší se emoce, reakce se předhánějí ve větší odezvě. Už jim ani nevadí, že jedna z hlavních postav na barikádě nenávisti vyzývá ke zplynování muslimů (k vy­loučení pochybností doplňuji aktualizaci: Konvička své výroky uvedené na screenshotu níže osobně potvrdil v rozhovoru v DVTV), s hrdým vzkazem Nikdo vás sem nezval! se postaví po jeho ideovém boku. Vymezí se proti extrému, aby se stali extrémem v lesklejším balení. ODS se v posledním roce postavila do hnědé přesně s touhle obhajobou.

Plavat proti prvosignálnímu proudu emocí je jako vždycky namáhavé, vysilující, nevděčné a rizikové, naopak mobilizovat pod korouhví strachu snadné a vděčné – zvláště když se populismus, rasismus a xenofobie spiklenecky a falešně schovává za boj proti establishmentu, o což se ve svém včerejším zcela manipulativním textu pokouší šéfredaktor MF DNES.

Přitom establishment by těžko hledal jiné téma, nad kterým bude převládající emoce tak podobná (s čestnými výjimkami). A česká veřejnost na výzvy politiků k dodržování pořádku, pravidel a zákonů určené cizincům slyší s náramným zadostiučiněním, protože pořádek, pravidla a zákony se v téhle republice přece ctí nade všechno a sami čeští politici jsou toho nejlepším důkazem.

konvicka

Takto šikmou plochu hysterie můžou narovnat vlastně jen dvě věci. Vyčerpání účastníků a přebití jiným extrémem (takhle z veřejné debaty de facto zmizela Ukrajina) nebo skutečná tragédie.

Téma uprchlíků je silné a určitě ne krátkodobé. Po celé Evropě se řeší složitě, protože jednoduché řešení neexistuje, možná ani žádné složité řešení neexistuje (ale pořád máme na výběr, jestli při jeho hledání zůstaneme lidmi).

Tím spíš lze primitivní emoce kolem něj stavět bez zábran. Protistrana, myšleno imigranti, se v Česku prakticky nevyskytuje, a pokud ano, rozhodně nemá šanci debatu ovlivnit. Kydat moudra a frustrace tak může kdokoliv, realita a fakta debatu ohrožují ještě méně než u ukrajinské krize. Vyčerpání tedy není úplně pravděpodobné, pokud nepřijde jiná akutní hrozba či krize. Proto lze v pokračování tohoto smutného příběhu v Česku vsadit spíš na tragédii.

Dosavadní vývoj obavy jen potvrzuje – posměšky, urážky, ale i fyzické útoky na lidi „připomínající muslimy“ se objevují stále častěji, terčem napadení se nedávno stala i žena s dítětem s českým občanstvím.

11204418_10207591405007816_3395368188559480355_n

Lhostejnost a ignorance u většiny tak běžná v klidných časech se mění v latentní a bohužel i ve skutečnou nenávist. Nenávist, která své oprávnění staví na primitivním strachu z neznámého. Nenávist, která v uprchlících zabraňuje vidět konkrétní zoufalé rodiny, muže, ženy a děti v ohrožení a na útěku před zlem z rozvrácených zemí. Nenávist, která žádné řešení nenabízí, jen cestu k němu komplikuje.

A náš strach a naše nenávist budou taky těmi nejspolehlivějšími průvodci do pekla, které sami sobě uchystáme. Spoluvinu ze sebe nesmaže nikdo, kdo s touhle nenávistí souhlasil nebo k ní mlčel. S nenávistí, která přebije náš soucit, naši empatii, základ našeho lidství. S nenávistí, která se nakonec obrátí i proti nám, stejně jako na nacistickou nenávist doplatili nejen Židé, homosexuálové, intelektuálové, Romové, Slované, postižení, ale nakonec i Němci samotní. Možná i proto dnes německý prezident vyzývá k většímu soucitu s lidskými bytostmi a k pomoci uprchlíkům, kterých je v Německu stonásobně více než u nás. Naopak ten český se ve svém pohrdání celým světem schovává za výzvy k dodržování pravidel, kterými se on sám nikdy neřídil. A místo odsudku téhle primitivní populistické nenávisti převládá na politické scéně mlčení nebo souhlas.

Za budování téhle katedrály nenávisti si budou moci připsat mnozí novináři a provozovatelé médií a nejspíš i většina politiků speciální zásluhy – na téhle vlně emocí se vezou zatím velice bezpečně a rozhodně nevolají po racionálním přístupu a chladných hlavách. V obvyklém strachu, zbabělosti nedokáží vzdorovat tomu nejhoršímu v nás.

Až se za čtyřicet let budou další generace učit o tom, jak je možné, že jsme sami před sebou selhali, možná to zase nebudou chápat, stejně jako dodnes nechápeme pomýlenost Němců pod nacismem. Přitom je vysvětlení tak prosté. Jen před ním pamětníci budou zase jen zavírat oči.

 

Související:

Proč bude válka

Než hodíte kamenem

 

41 komentářů

Napsat komentář: Misa Zrušit odpověď na komentář

  • Díky, Simindr, lépe to snad ani říct nelze.

  • Jste uplne stejnej demagog, jako ti fasouni.

    Oni hazou do jednoho pytle vsechny uprchliky, migranty, cernochy zijici v CR uz delsi dobu a vy zase hazete do jednoho pytle vandase, konvicku, lidi co nesouhlasi s byznisem neziskovek a lidi, kteri neveri, ze prijmutim 100 tisicu (nebo treba jednoho milionu) migrantu, zbyle miliarde lidi v africe nepomuzeme.

    Svet neni cernobily, Probudte se!!!

    1. Vy jste ten text nečetl, že ne? Zkuste to, pak byste tohle nemohl napsat :)

      1. Znova to cist nebudu, stacilo jednou, aby me to vytocilo :-)

        Podle me proste cernobile rozdelujete na ty hodne (soucitne, atd.. proste ty „dobre“) a vsem ostatnim co si dovoli jakkoliv nesouhlasit s vasim videnim sveta date nalepku „nenavistni“.

      2. Ne, to jste si to příliš zjednodušil. Házíte to do černobílé, která v tom textu není. Za nenávistné označují jenom ty, kteří tu nenávist dávají najevo a nebo ji vyvolávají a nebo zneužívají. Takže nikoliv "všechny ostatní, co si dovolí jakkoliv nesouhlasit.

      3. Nu, já ten text četl a mé připomínky jsou obdobné.
        Je mi sice záhadou, jak jste mohl tak hloupě reagovat, ale nemusím řešit všechny záhady světa.

        Chápu, že brojíte proti nenávisti, ale ta je, bohůmžel, přirozenou součástí obranné reakce organismu (v tomto případě státu tvořeného lidmi).
        Pokud se politici, které právě pro takové účely volíme, nepostaví problému hromadné migrace převážně islámských nikoli uprchlíků, ale prostých hledačů snadného živobytí, pak se věci chopí extremisté, kteří nakonec možná (v této věci) udělají dost užitku, ale už se jich snadno nezbavíme.
        Vzhledem k masivní proimigratnské mediální masáži, jaká z našich médií přímo prýští, vzhledem k státním aparátem placené masivní podpoře podivných „neziskových“ organizací proimigrantského zaměření, mi váš článek přijde poněkud zaujatý.

      4. Smím se zeptat, o jaké „masivní proimigrantské mediální masáži prýštící z našich médií“ tu hovoříte? Kde jste se s ní setkal? V textu je vidět pravý opak a jsou to konkrétní příklady.

      5. Začněme s tím, že každý, ale opravdu každý, kdo čistě jen nechce příliv uprchlíků ve své zemi, je médii automaticky označen jako rasista nebo xenofob.

        Např. nejnovější článek na echu: http://echo24­.cz/a/iCA37/po­kus-o-smir-v-teplicich-arabove-si-vzali-vesty-a-uklidili-park
        cituji: Šíření xenofobních nálad v Česku se alespoň částečně pokusili mírnit muslimové v Teplicích.
        ⇒ Jenže tam nešlo o šíření xenofobních nálad, jen prostě místní měli dost toho, jak se u nich chovají hosté. Jsou proto xenofobové?

        Označovat Konvičku za xenofoba nebo rasistu je také v médiích naprosto běžné. Ač zmíněného pána nemusím, mohu snadno konstatovat, že není ani xenofob, ani rasista.

        A když jsme u toho – viděl jste stránky http://www.ha­tefree.cz/ ?
        Dobře si povšimněte, jak tolerantní jsou k názorům ostatních, dobře si všimněte, jak označují své odpůrce, zvláště odpůrce hromadného přistěhovalectví.
        Zarolujte dolů a povšimněte si, kdo je platí…

        A na závěr – dokážete (mimo parlamentní listy) najít v hlavních médiích jakýkoli článek, kde by nebyli odpůrci přistěhovalectví automaticky rasisté?

      6. Jestli podle vás Konvička, který jako recept na muslimy nabízí plyn, není xenofob a rasista, pak máte měřítka nastavená tak, že na ně neumím reagovat.

      7. a co třeba projekt Hate Free Culture zřízený vládou a hrazený částečně i z rozpočtu ? Nic jiného než odporná goebbelsovská propaganda. Znáte?

      8. Já ho četl a mám dotaz. Slova legální a ilegální vynecháváte záměrně, nebo v tom nečiníte rozdíl? Já jen že jinak přívlastky používáte požehnaně.

  • Bylo by hezké a milé přijmout každého, ale jak chcete vyřešit to, že se postupně do Evropy navalí třeba půlka Afriky? Já holt patřím ke skupině lidí, pro které je těžké rozhodnutí, být buď lhostejný a uprchlíky nepřijímat, nebo přijmout náhlou velkou vlnu uprchlíků a změnit etnické, rasové a v horším případě i kulturní složení Evropy. Daleko lepší by bylo, kdyby velké země dokázali najít společné řešení, jak pomoci v zemích uprchlíků.

    Islám neřeším – ten sem prostě nepatří.

    1. Ta situace je bezprecedentní a jedno řešení opravdu možná žádné neexistuje. Co je nicméně jisté, že apriorní nenávist k řešení nepovede určitě. Je legitimní považovat za nejvhodnější strategii uzavřené hranice, jen to má víc důsledků než jen ten, že k nám nikdo nepronikne, a je to potřeba vzít v úvahu.

      Mezi nejčastějšími cestami, které se zmiňují a nezní úplně nerealisticky – ukazovat vstřícnost skutečným obětem válek a neštěstí, pomoci jim v rámci možností, zvláště těm nejzranitelnějším, mít jasno, kdo se přijmout dá a kdo by byl riziko, vytvořit programy zjednodušující zapojení se a taky dodržovat nastavená pravidla na všechny strany – například i tím, že pomoc bude podmíněna aktivním pozitivním přístupem na straně uprchlíků.

      1. Jsem rád, že se přes zjitřenou atmosferu debatuje a nikoli, jak by z článku mohlo vyplývát, že se na osobu, který má názor, který nezastávám, nalepí nálepka „nenávist/xeno­fob/šiřitel stereotypů.“
        Největší problém vidím v tom, že kvůli Vámi popsané mediální realitě se společnost zabetonovala na konsezu: uprychlíci raus, jako kdyby ČR, byl nějaký ostrov uprostřed moře zanechaný sám pro sebe. Já rovněž nemám návod na řešení problému lidí v nouzi, jen spíše sázím na osobní obětování(ini­ciativu) jednotlivců (a jejich skupin), než na nějaké institucionální (tedy, že to zařídí stát) řešení.
        P.S. ukazování vstřícnosti pokud jde o prázdné gesto za nímž nenásledují činy situaci jen zhoršuje

  • Pěkně napsané. Bohužel je to jak píšete – kdo chce, vždy si slabého najde.

  • Výborně napsaný text. Ještě mne trošku mrazí i jiný, paralelní aspekt: fašismus se také vyznačuje koncetrací hospodářské, politické a mediální moci ro rukou malé skupinky nebo dokonce jednotlivce. Podobně jako ve výše zmíněném Německu či Itálii ve 30. letech 20. století se toto děje i u nás. Skoro jako by tyto dvě tváře fašismu potřebovaly jedna druhou.

  • Myšlenkově vyčerpaných osobností zde bude více. Např. Václav Klaus řekl: „Přijímání nepolitických uprchlíků považuji za naprostý omyl dnešní doby. Jedinou smysluplnou reakcí, kterou by mohly jednotlivé evropské státy udělat, je domluvit se, že každého uprchlíka, který sem přijede, hezky pošlou zpátky do místa, odkud přijel. Není řešením lidstva, že by se začalo migrovat po celém světě a z laskavosti a z elementárních humánních principů by se každý imigrant ubytovával někde u nás,“ uvedl Klaus. Jeho slova přinesl portál Tyden.cz. Tento týden se moje máma 73 let stala terčem rasistického útoku cikánem s tím, že je česká svině. Co by mohlo v budoucnu následovat nechci ani pomyslet. Říkejte si tomu jak chcete, třeba rasismus a xenofobie. Já chci jediné. Aby se naše děti a budoucí pokolení v česku citily bezpečně a svobodně.

  • Jste vedle. Češi jsou všechno jen ne xenofobní rasisté. Je to přesně tak jak to pojmenoval šéfredaktor Plesl a Petr Robejšek. Uprchlíci jsou problém který se evropští politici ze strachu z Vás intelektuálů a pseudohumanistů odmítají řešit aby nebyli označeni za rasisty. Lidé sdružení v IVČRN jsou normální lidé kteří chodí do práce a mají své rodiny. S IVČRN sympatizuje 81% Čechů.

    1. Lidé sdružení v IVČRN mají v čele chlapíka, který by jako „normální lidé, kteří chodí do práce“ rád nahnal muslimy do plynu. Číslo o podpoře a sympatiích je blábol.

      1. Číslo o podpoře a sympatiích je blábol.
        Samozřejmě, Simkanič nikoho takovýho nezná. Stejně tak nezná žádného voliče Zemana, a ten tak není prezidentem :-)

      2. Čísla o podpoře IVČRN jsou blábol bez ohledu na to, koho kdo zná. Zeman má naopak čísla o podpoře definovaná z poslední doby naprosto přesně. Potřebujete to ujasnit ještě nějak víc?

      3. Rozumím. Je to blábol, protože to tvrdí Simkanič. Dokázáno.
        Můžeme si být jisti, že žádný necinknutý průzkum sympatií k IvČRN zveřejněn nebude. Není to žádoucí, protože těch 80% souhlasu v odporu k Islámu je vcelku reálných, ačkoli spíše jako horní mez.

      4. Nespletl jste se? Přečtěte si ještě jednou, co údajně pan Konvička napsal. Píše o plynu v souvislosti s ISIL. Je to tak? Vy byste jej nepoužil, pokud byste mohl?

      5. Konvička píše o muslimech obecně (koncentráky, namletí na masokostní moučku, plny). ISIL zmiňuje v úplně jiném kontextu, jako příklad ženských komand.

      6. Pane Simkaniči, IVČRN se snaží držet demokratickou tvář. Rasisté se sdružují okolo Adama Bartoše a pana Okamury. Není potřeba nikoho nahánět do plynu. My je tu prostě nechceme. Islám je nekompatibilní s moderní (u nás i ateistickou) evropskou společností. To plodí všechny problémy. Vůbec nejde o těch pár stovek válečných a ekonomických uprchlíků v Bělé, ale o 8 miliónů imigrantů kteří jsou připraveni k nalodějí v Libyi a na Středním východě. Pokud uspěje těch pár stovek ilegálů v Bělé počty se budou navyšovat geometrickou řadou. Víte chybí mi Váš spravedlivý hněv, který by odsoudil rozvrácení Libye, Sýrie, Iráku a Afghanistánu armádou USA. Toto je pravá příčina dnešních problémů. Co se týká nálady ve společnosti čísla jsou jasná http://zpravy­.idnes.cz/stem-lide-se-boji-prilivu-uprchliku-islamistu-i-ruska-pfj-/domaci.aspx?c=A150616­_112618_domaci_jpl

  • Moc hezky nasaný článek. A pro všechny, kteří autora napadají. Ten článek je o varování co s námi ten strach a zloba může udělat. Nikoho nenapadá. Jen varuje nás před námi samými.

    Už vůbec se v článku nepíše o tom, že by radikální islám nebyl problém. Ale to že budeme urážet naše spoluobčany jen proto, že mají tmavší pleť ten problém nevyřeší. A zradikalizovat se může i bílý. Zradikalizovat se můžeme úplně všichni, když zapomeneme na podstatu lidství.

    Možná všichni ti co na autora útočí jsou jen potrefené husy a vůbec nechtějí pochopit podstatu toho textu. Je jednodušší nenávidět a nadávat na ostatní, než se zamyslet sám nad sebou. Bohužel.

  • Do jisté míry máte pravdu. Ale proč nám a priori předhazujete „nenávist“? Copak ten, kdo na noc zamyká své dveře, aby mu tam někdo nevlezl, to dělá z nenávisti vůči noci? Copak ten, kdo natře nový plot, aby mu nechytl rez, to dělá z nenávisti vůči rzi?

    Nemůžu samozřejmě mluvit za všechny, ale za sebe říkám: já k migrantům žádnou nenávist necítím. Já je to prostě jenom nechci. Jako někdo, kdo je tu doma, mám plné právo je tady nechtít, a v podstatě by se dalo říct, že nejsem povinen to nějak ospravedlňovat. Právo nevítat ve své zemi nezvané hosty je každému člověku dáno společně s rodným listem.

    Když někdo přijde nepozván a začne dělat furore, vyvracet ploty a vyhrožovat sebevraždou, protože mu nechutná jídlo a není s ním nakládáno podle jeho gusta, je naprosto legitimní mu říct: NIKDO VÁS SEM NEZVAL. Přišli jste sami, dobrovolně, tak čušte a trpně čekejte, jaké místo vám domácí vykážou. Protože takové je právo domácích; s nenávistí to žádným způsobem nesouvisí.

    1. „Imigranti“ jsou marginální záležitost, jednak jich je málo a když jich bude víc, tak to dříve nebo později s nima skončí jako se sudetskými Němci…
      Ale ke komu cítím nenávist je politicko-mediálně-akademická šlechta, která tu předstírá demokratický režim, přitom tu posiluje autoritářský režim svých pomazaných hlav.

  • Pane autore, kam byste zařadil mě? Uprchlíci, kteří utíkají před válkou a krutostmi islámu mi v přiměřeném množství nevadí (přiměřeném proto, že nejsme příliš bohatý stát a svých potřebných občanů máme spousty). Opodstatněné obavy mám z přílivu ekonomických migrantů vyznávajících islám a to do všech států EU, neboť jsme její součástí. Obavy mám z postupující islamizace, která se časem bude týkat i nás. Nepřeji si islám pro své děti a vnuky a vím velmi přesně proč. Je to nenávist? Jsem xenofob? rasista? Nepište mi prosím, že mám strach z neznámého. islámu se věnuji cca 7 let a vím o něm více, než kdekterý muslim. Vím, co je jeho cílem a jaké prostředky k jeho dosažení používá.

    1. Nikam bych vás nezařadil, nemám potřebu vás kamkoliv zařazovat. A pokud bez nenávisti přemýšlíte o potenciálních rizicích uprchlické krize, je to přece naprosto v pořádku.

  • Článek je od začátku do konce brutální manipulace a morální vydírání. Žongluje jako v cirkuse pojmy lidskost, soucit a empatie. Autore, to že islám chce dobýt celá svět na základě svého vlastního učení, to vám nevadí?

  • Hele, Simindr, twittering classes :-), to je přesně o nich:
    deniklegie.cz/do­mains/denikle­gie.cz/index.php/ko­mentare/4439-petr-robejsek-pravda-laska-a-valka-moralka-v-asymetrickych-konfliktech

  • Tohle je fakt neskutečný blábol ignorující naprosto všechnu realitu. Vývoj v zemích jako je Švédsko je děsivý a pokud někdo nechápe tato elementární fakta tak je to hodně smutné. Ještě horší je, když se rozhodne moralizovat. Tohle je to, co stupňuje napětí. Pokud lze něco srovnávat s fašismem, tak je to islám. Nevím, jestli takovýto článek je psán za finanční objednávku nebo je to opravdu jen hloupost autora.