Cigarety ještě před 200 lety neexistovaly. A dnes se zdá, že jejich největší sláva postupně končí. Statistiky jsou nemilosrdné, kuřáků cigaret je v populaci zastoupeno stále méně. Web OurWorldIn­Data.com přinesl interaktivní graf, v němž lze vysledovat vývoj spotřeby cigaret na hlavu ve vyspělém světě (a to jak po jednotlivých zemích na časové ose, tak v mapovém zobrazení). A čísla jsou to nesmírně zajímavá.

Zatímco v USA cigarety zažívaly největší vrchol na přelomu 50. a 60. let, kdy spotřeba na hlavu a den překračovala průměr 10 cigaret (a to včetně nekuřáků), například v Německu zažívaly vrchol s drobným zpožděním o deset let později, ale nevytáhli to ani na 8 cigaret denně. V Česku a na Slovensku trend vyvrcholil na přelomu tisíciletí, spotřeba dramaticky stoupla po konci socialistické éry (až někam k 8 cigaretám, v tom jsme Německo dohnali obratem), kdy se konečně mohly dovážet všechny ty vzácné značky zahraničních cigaret. Trend se tu celkem prudce zlomil zhruba před deseti lety a spotřeba setrvale klesá, už jsme na polovině počtu z roku 2000.

<figure class=„wp-block-image“></figure>

Podle velice zajímavých Nez­námých dějin tabáku, které pro Evropu začínají Columbovým objevením Ameriky, se poprvé slovo cigareta objevila ve Francii a až o padesát let později se objevuje první článek na téma, jak kouření může škodit zdraví.

1843 – Francouzský tabákový monopol začíná vyrábět španělské “papaletes”, jak žebráci v Seville říkali ubaleným nedopalkům doutníků smíchaným se šňupacím tabákem, a zavádí pro ně galský název “cigarettes”.
1878 – Na světové výstavě v Paříži byl poprvé vystaven (předveden) stroj, který sám balil cigarety a zároveň je ukládal do kartónů. Vynález, patentovaný v roce 1882, dokázal za den vyrobit 120 000 cigaret a nahradit tak práci 40-ti lidí. Do roku 1900 bylo na trh uvedeno už více než 160 značek cigaret. Dnes vyrobí jeden stroj šest miliónů kusů cigaret denně a kolik existuje značek, nelze ani spočítat.

Pro zajímavost, největší tabáková firma světa Philip Morris byla založená v Londýně v roce 1847 a podle Wikipedie vlastní 7 z 15 největších tabákových firem a v roce 2015 prodala 850 miliard cigaret.

Trend je celosvětový, růst spotřeby průmyslově vyráběných cigaret nastal na počátku 20. století, postupně se cigarety stávaly statusovým a módním symbolem, hrály významnou roli i ve stylizaci showbyznysu a jeho hvězd. Cigarety významně proměnily i reklamní průmysl, jak ukazuje níže uvedené video, když místo problematického produktu reklamy prodávaly atraktivní identitu a staly se tak vůbec prvními založenými na vykreslování životního stylu.https://www­.youtube.com/em­bed/q3mlO2bzHV8?ec­ver=2

Dnes klasické cigarety stále více vycházejí z módy (produkce tabáku však neklesá) a omezování kouření na stále více veřejných místech je jev globální.

<figure class=„aligncen­ter“></figure>

Místo klasických cigaret postupně nastupují elektronické, jejich prodeje se například v USA meziročně zhruba zdvojnásobují a jejich prodeje by záhy mohly překročit prodeje klasických cigaret. Níže uvedený graf pochází ze zajímavého článku o rizicích, výhodách a nevýhodách elektronických cigaret.

<figure class=„wp-block-image“></figure>