Když na specializovaném internetovém magazínu hájíte zájmy nedostatečně poučených/obez­řelých uživatelů, dostane se vám v následné diskusi od některých komentářů odsudku, že chcete rozhodovat za lidi, kteří přece nejsou hloupé ovce a umí se o sebe postarat. Shodou okolností byl zveřejněn výzkum, který podobným námitkám bere vítr z plachet.

Když jsem pro server Lupa.cz napsal glosu týkající se novinky u e-mailové služby Seznamu (viz Lupa.cz nebo Simindr.cz), počítal jsem s výše uvedenými námitkami. Seznam v betaverzi testuje tzv. „trvalé přihlášení“, kdy jste přihlášeni pořád ke svému e-mailovému účtu na tomto serveru, a to i ve chvíli, kdy zavřete okno prohlížeče a vypnete počítač. Myslím, že to není dobré řešení, protože člověk jistě sem tam udělá automatizovaný krok a zavře okno, aniž by si uvědomil, že se zapomněl odhlásit. A pokud tak učiní na počítači, který nepoužívá jen on sám, může pak být nemile překvapen.

diskusi na Lupě však suverénní internetoví uživatelé oponovali:

„Myslím, že není žádný zásadní problém toho člověka před zapnutím této služby poučit. Otázkou je, zda se dotyčný chce nechat poučit, ale to je stejné i s tím dítětem. Někdo holt musí dostat přes prsty, než projeví ochotu chápat. ;-)“ 

„Podle mého názoru by bylo lepší jim tu možnost poskytnout zároveň s jasným vysvětlením toho, co "zůstat přihlášen“ znamená (pomocí JS alertu, tučného textu u zaškrtávacího tlačítka či podobně). Ti, kteří se přesto spálí, budou napříště poučeni. A poučení znamená dospívání (v tomto případě míněno samozřejmě obrazně)."

Problém je, že tohle je názor specialistů nebo fanoušků, pro které je Internet samozřejmostí a každodenním chlebem. Nějaké odhlášení je pro ně samozřejmě banální. Jenže většina uživatelů taková není. Stejně jako si každý nepostaví dům nebo si sám neuvaří (a stavařům nebo kuchařům tak může připadat jako neskutečný nešika), tak někdo jiný má problém s Internetem. A je rád, že vůbec v pořádku odešle e-mail.

Když si přečtete závěry průzkumu o poučenosti uživatelů v souvislosti s počítačovými viry, zjistíte, že obavy o dostatečnou ochranu uživatelů před nechtěnými důsledky jejich nevědomé neopatrnosti, jsou zcela na místě. Řada uživatelů prostě dostatečně neví, co je na Internetu všechno čeká a na co všechno by si měli dát pozor. S tím souvisí také to, že různé úžasné vychytávky, které jsou provozovatelé internetových služeb schopni vymyslet a nabídnout, ocení jen hrstka nadšenců, ostatní je buď nevyužijí, nebo jim mohou zkomplikovat život. Proč takové věci nemít na specializovaných serverech, kde je možné očekávat primárně pokročilé uživatele, v tom nevidím problém. Ale na webu se širokou návštěvností laických uživatelů? Navíc u služby, která může obsahovat tak citlivé údaje jako právě e-mail… ?

Domnívám se, že k zodpovědnosti provozovatelů (nejen) internetových služeb by mělo patřit předvídání možných problémů uživatelů jejich služeb, měli by se přizpůsobovat jejich pravděpodobným schopnostem a možnostem. Palubní desku automobilu taky nevybavíte stopadesáti tlačítky, v nichž by se nikdo nevyznal a z nichž jeden by byl nutný pro spuštění airbagů ve chvíli nehody. O internetových službách, které lidé mají ještě méně „pod kůží“ než automobily (a to na auta se dělají zkoušky, což stejně nehodám nezabrání, inu, lidé chybují), by taková předvídavost měla platit dvojnásob.