Lidové noviny připravily novou verzi svého magazínu Pátek. Změnu spojily se sloganem „Pro ty, kdo čtou i mezi řádky“. Hned z prvního nového čísla je jasné, kterým směrem se vydavatel rozhodl magazín posunout. Ovšem proč tomu redakce říká „čtení mezi řádky“, z obsahu uhodnout vážně nejde.

Ono totiž stačí číst samotné řádky, abyste si všimli, že největší změnou proti předchozímu stavu jsou přidané číslovky cen. I tahle doposud zřejmě nejzajímavější česká magazínová příloha nastoupila trend komercionalizace a obsah nepokrytě šije na míru potřebám svých obchodních partnerů.

A tak Zuzana Norisová předvádí různé modely šatstva a módních doplňků, vše s patřičnými odkazy na značku a cenu, prostě klasické PR spojení celebrity a produktu, které najdete v tom nejlacinějším lifestyle bulváru. V nové rubrice „První dojem“ podle redakce „obyčejní lidé“ předvádějí, jak se oblékají – vybraný je jeden typ oblečení a jeho různé varianty, ovšem s fotkou a cenou konkrétního modelu konkrétní značky oděvního řetězce. To tu skutečně chybělo, nemůžu se dočkat dalšího dílu.

Ano, Lidové noviny jsou ve ztrátě, ale místo, aby se z nich vydavatel pokusil vybudovat v delším horizontu nejprestižnější český intelektuální deník, za který by si byli ochotni jeho čtenáři připlatit (typově možná nejblíž Respektu), degraduje jeho silnou značku na prvoplánově komerční nosič se zaměnitelnou úrovní populárních banalit.

Uvidíme, zda půjde o důkaz trendu, nebo o úlitbu bohům, která to podstatné nezničí. Bojím se však, že naděje budou marné. Škoda.