Všichni chtěji kvalitu zadarmo (poznámka o konferencích a internetovém obsahu)

Je to pořád dokola. Internetový obsah má být zadarmo! Stejně se to nedá číst, proč nedokážete zaplatit pořádné autory? A reklamu vám blokuju, jenom mě s ní otravujete. A jak je možné, že za tu konferenci chcete nějaké vstupné? Poslední diskuse na toto téma se objevila na Zdrojáku ohledně letošního WebExpa (ale také u nedávného bratislavského TEDu například). Jak to, že se cena zvýšila proti loňsku? Jak je možné, že je vstupné tak vysoké? Proč nás nepustíte zadarmo?

WebExpo je přitom jedna z nejzajímavějších akcí svého druhu u nás. Vašek Stoupa z něj dokázal udělat skutečně zajímavou událost (ostatně bylo to poznat už v prvním ročníku, kdy jsme mu za to dali cenu serveru Lupa v rámci Křišťálovky, protože jeho nasazení a invence si ocenení zaslouží). A to říkám jako pořadatel akcí, z nichž některé by se daly označit jako částečně „konkurenční“. Říkám to právě proto, že vím, co příprava podobných věcí obnáší a jak dokáže být riskantní a nevděčná (a naopak povznášející, jak už to bývá).

Cena vstupného (aktuálně je zvýhodněné vstupné 4000 bez DPH, normální je tuším o dva tisíce výše) je u takové akce směšná (srovnejte, za den nějakého průměrného školení se ceny pohybují obvykle od 3 do 15 tisíc). Zvlášť vzhledem k nákladům, které Vašek nastínil v uvedené diskusi. A já nevycházím z údivu, že se ta debata vede pořád dokola. Catering, řečníci (včetně zahraničních), lidi, kteří se starají o organizaci, podpůrný servis, to všechno vezme neskutečně času, energie a peněz. A kdo to má platit? Pořadatel není charita, partneři také nezatáhnou všechno. Tak kde se bere ten pocit, že mám mít nárok jít někam zadarmo? Jasně, do jisté míry chápu, že pro soukromé osoby bez podpory zaměstnavatele to může být složitější. Ale tenhle pocit nemají jen soukromníci, kteří nemají prostředků na rozdávání, ale i lidi z velkých komerčních firem.

Podobné je to s internetovým obsahem. Nekonečné debaty v kruhu: obvykle stejní lidé, kteří mají největší nároky na kvalitu obsahu, se dokážou bít v prsa, že blokují internetovou reklamu, protože inzerenti a provozovatelé je nemají co obtěžovat. A ještě si připadají jako hrdinové. Ale zkuste po nich chtít platbu za přečtený článek. Ani náhodou přece, raději budou na vámi provozovaný server psát rozvášněné diskusní příspěvky během své pracovní doby.

Je to všechno postavené na hlavu. Celá logika nárokování slev a všeho zadarmo degradovala skutečnou hodnotu zboží a služeb a doprostřed všeho posuzování dala cenu bez ohledu na souvislosti. Jenže kvalita něco stojí. A pokud ji nebudeme podporovat, a to i finančně, tak nebude. A budou z nás jen omezenci, kteří jsou tak hloupí, že kupují jen levné věci. Jak se říká: Když chcete po buřtu, aby stál 39 korun za kilo, nemůžete po něm chtít, aby byl z masa.

Sdílejte tento článek na sociálních sítích!
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Nepřehlédněte: kniha Přelud svobody

Výbor textů novináře a vydavatele Jána Simkaniče z let 2013 – 2017 Přelud svobody, které se týkají veřejného života, vývoje české společnosti a politické scény, proměn mediálního prostředí a komunikace. Knihu lze vnímat jako upozornění na zásadní rizika dalšího vývoje, stejně jako inspiraci k jejich překonávání.

Kniha obsahuje 68 textů sebraných z blogu Simindr.cz, týdeníku Respekt, magazínu Reportér a dalších médií. A to včetně zcela nové šestnáctistránkové eseje Přelud svobody, která výbor uvozuje a zasazuje do kontextu současné společenské a politické situace.

Tištěnou knihu můžete ihned zakoupit v e-shopu.

Simindr Written by:

Ján Simkanič, bloger, publicista, vydavatel.

7 komentářů

  1. Martin Šauer
    3. 9. 2010
    Reply

    Bohužel musím souhlasit. Na druhou stranu, stojíme o takový typ zákazníků/náv­štěvníků? Má smysl se jimi vůbec zabývat či diskutovat s nimi? Není lepší se věnovat těm, kteří skutečnou hodnotu rozeznají a jsou za ni ochotni rádi zaplatit?

  2. miki
    3. 9. 2010
    Reply

    Porsche za milion je taky super kauf, ale kdo si to může dovolit? Problém ceny u WebExpo je ale meziroční nárůst ceny o 100 %. Navíc v době, kdy (jsme) se začali rozčilovat, složení nákladů ani v nejmenším nebylo známé. Kromě toho v programu byly hlavně EN přednášky, na které osobně nejsem moc zvědavý.

    Konference a školení jsou jablka a hrušky, protože u školení se mj. platí za počet účastníků, který je v případě konference řádově vyšší a přístup není tak osobní.

    Příležitostí k networkingu bylo třeba loni spousta, nicméně všude se mezi sebou bavili lidé „sobě rovní“ a ostatní se v podstatě přišli jenom najíst.

  3. 3. 10. 2010
    Reply

    People deserve very good life and home loans or just short term loan would make it much better. Because people's freedom relies on money state.

  4. 31. 10. 2010
    Reply

    V podstatě chápu nastíněný pohled, ale přijde mi, že srovnávat to s blokováním reklamy nebo se školeními je tak trochu účelové. Navíc bych si dovolil zásadně nesouhlasit s tím, že 4000/5000 za takovouto akci je cena směšná. Podle mne je to cena odpovídající – ale směšná? Tady asi dost závisí na výši příjmu toho, kdo to hodnotí ;-) Navíc nutno podotknout, že je to cena BEZ DPH, takže připočtěme ještě 20 procent. Na druhou stanu aby byla informace úplná – pro studenty byla, pokud se pamatuji, cena poloviční. Ono to je tak, že vstupné na takovouto akci by jasně mělo dávat najevo, pro koho je určena. Chceme tam profesionály z IT firem? Dáme vyšší. Chceme tam každého kdo má jen trochu zájem včetně studentů, kteří musí vyžít z kapesného? Dáme ji nízkou nebo žádnou. Ale stěžovat si pak na to, že si někdo stěžuje? Zbytečné …

  5. 31. 10. 2010
    Reply

    Tak máš pravdu v tom, že záleží na tom, pro koho akce je. WebExpo je někde mezi studenty a firemní klientelou a to je jeho potíž. Ale stejně – za třídenní akci dát 4000 Kč bez DPH, to je přece objektivně málo – a nehodnotím podle toho, kdo má jaký příjem, ale kolik taková akce normálně stojí, jaké jsou její náklady a co za ty peníze člověk dostane. A v této souvilosti je to pro firemní klientelu cena zanedbatelná. Studenti a soukromníci jsou na tom samozřejmě hůř.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *