No, nepředběhl a všichni jen trochu zorientovaní lidé to vědí. Ale záleží na tom? Nejkrásnější je na tom ta mediální masáž. Ostatně nejzajímavější by bylo vědět, jak ta zpráva vůbec vznikla. Nějak se mi nezdá, že by zrovna četka byla tak aktivní a sčítala podíly Googlu v Toplistu 🙂 

Celý ten poprask je způsoben tím, že rychlost a touha po senzaci (nejen) v médiích vítězí nad znalostí věci, nebo aspoň nad obyčejným přemýšlením nad souvislostmi. Všichni to přebírají, šíří jako mediální memy a urban legends se nabalují a nabalují. I se statistikami TopListu, ostatně i našeho Navrcholu, se vždy většinově pracovalo, jako by šlo o svatou pravdu, ačkoliv jsme mohli stokrát upozorňovat, že to je jen výsek reality. Jsem přesvědčen, že řada lidí teď zcela samozřejmě začne šířit „fakt“, že Google je větší než Seznam. No, každému co jeho jest.

Až dosud se v těch číslech neobjevilo nic tak „velkého“ jako ten dnešní hit, takže se nad tím nikdo moc nepozastavoval. Například dost bez problémů se na podzim používalo číslo 44 procent podílu Googlu, které bylo vzaté právě z Toplistu, a nezaznamenal jsem, že by s tím kdokoliv měl problém. Prostě se to bralo jako fakt a nikdo o tom moc nediskutoval, ani ta čísla nezpochybňoval. Až teď velké haló! A všichni tomu teď tak rozumíme!

Problém je obecného rázu. Podobných (zaručených, objektivních) zpráv koluje po médiích dnes a denně na tisíc a nikomu to nevadí (typicky ve stylu „vědci zjistili, že…“). Citují je seriózní média, přebírá a ještě více je deformuje bulvár a čtenáři pak žijí umělými kauzami, které nic neznamenají. A téměř nikdo si při práci z těmi zprávami neuvědomuje, že v pozadí je téměř vždycky, pokud ne vždycky, nějaká promyšlená (méně často náhodná) PR práce. A kdo ji dělá dobře, tomu pak média slouží. Všechna čest.