Když se blížilo spuštění nového zpravodajského portálu televize Nova, zdálo se, že se blíží událost přinejmenším roku. Výsledek dává zapravdu spíše skeptikům. První dojem rozhodně vyvolanému očekávání neodpovídá.
Když se zamyslím nad mediálními pravidly, možná se zběsilá reakce novinářů na chystaný vstup největšího televizního hráče do internetového prostředí dá pochopit. Na druhou stranu, jen málokdo si zachoval zpravodajský odstup, Hospodářky z toho měly zprávu dne a spoustu popsaného materiálu, všichni naznačovali, že přichází něco mimořádného, co snad zamává s internetovým trhem, Nova sama anoncuje atak na první trojku během prvního roku.
Masáž to byla vskutku silná a uvidíme, jak se odrazí v prvních číslech návštěvnosti a jak se převtělí v něco dlouhodobého, ale už teď je možné říci, že Nova zatím nepřichází s ničím výrazně novým. Udělat velké haló kolem sebe umí, masivní podporu v rámci televizního vysílání taky, ale webový souboj půjde jiným směrem.
Sice se všichni navenek zaklínají uživatelem, ale jak všichni víme, je to jen taková zástěrka – všichni samozřejmě jen přemýšlejí, jak jich co nejjednodušším způsobem přivést na web co nejvíce a nejčastěji. Bohužel, v oblasti masového webu bulvárního typu nemůže jít o nějakou skutečnou kvalitu, tam se hraje na první signální – atraktivní titulky, skandalizace, senzace, šokování, sexuální tématika. A ulovit něco významnějšího v tomto segmentu vedle Supru, Blesku nebo Bleskově, to není žádná legrace. Ty servery to s nabídkou atraktivního obsahu umějí (jak už to tak bývá, jedná se primárně o výrobu titulků než obsahu jako takového, protože ten je většinou pořád dost plytký) a jak se zdá, Nova v tomto ohledu nenabízí nic výjimečného.
Ani ty Rudé zprávy s postupně se odhalujícími moderátorkami nejsou nic moc. Kromě toho, že je to veskrze trapný sexistický formát, jeho provedení je upatlané, nudné a trapné, bez jiskry a espritu, plně v duchu pivního nováckého břichu. Nevím, koho lze tímto zaujmout, kromě party bodrých hospodských typů, kteří jistě na tohle téma brzy vynaleznou vtipné hláškyna, které budou mít více duchaplnosti než nápad, že nezajímavé zprávy oživí pohled na přiboudlou nahotinku. Hlavně že to jsou první české Naked News.
Nova navíc tak trochu neví, co chce – jestli klasické zpravodajství doplněné o videoobsah (pořád myslím hodně přeceňovaný), nebo bulvární orientaci. A nepomáhá tomu ani dělení na barevné části webu, už proto, že jsou upoutávky na jednotlivé sekce dost propojené. Zatímco třeba na iDnesu, který taky nenabízí bůhvíjak seriózní zpravodajství, je jasná prioritizace obsahu – to nejserióznější a nejzávažnější je nahoře, nejbulvárnější sekce Revue naopak na spodu titulní strany, na webu Novy se to všechno míchá jedno s druhým a člověk tak nemá jasno v tom, co to chce být. Takže je to trochu pejsek s kočičkou, byť kočička je tentokrát bez spodního prádla.
Nova zjevně chytá hodně zajíců najednou, teď je otázka, jestli nějakého chytí. Bojuje totiž proti rozdaným kartám a zvláště v Čechách je uživatelská setrvačnost těžká věc k překonání. Zatímco v obecném zpravodajství hlídá jasné pozice Seznam se svými Novinkami, následovaný iDnesem a Aktuálně, v bulvární kategorii je to rozdělené podobně mezi Super, Koktejl Novinek, Revue iDnes a Bleskově, Pikant a Blesk. A ani dlouhodobým hráčům jako Centrum nebo Atlas se v tomhle směru nepodařilo zabrat více než aktuálních něco přes pět set tisíc lidí za měsíc (statistiky za březen).
Těžko soudit, kolik ze současných čtenářů nahradí své dosavadní zdroje něčím jiným, co nepřináší nic moc nového. Druhá cesta jsou pak pro Novu neuživatelé internetu, tedy její tradiční televizní diváci, kteří budou jistě dál masírováni mohutnou kampaní. Ale v téhle kategorii to vzhledem k jejímu složení taky na velký internetový průlom nevypadá.
Takže se tedy asi klasicky necháme překvapit. Revoluce v den výročí pražského povstání v oblasti televizního internetu sice nepřišla, ale pozitivní krok je to pro všechny, kteří mají k internetu blízko. Nově se totiž asi jedna věc podaří v každém případě – připoutat pozornost k internetu jako takovému, přivést k němu nové uživatele a obhájit jeho pozici před zadavateli reklamy. Když ti se naučí do internetu postupně investovat větší peníze, jen dobře pro všechny.