Vyhledávače dokážou být zrádné. Na jedné straně vám mohou pomoci zvýšit návštěvnost, na druhé straně se přes ně uživatelé dostanou i na stránky, na které by se dostat vlastně neměli. Poněkud tragikomický kousek se tak povedl Poštovní spořitelně.
Do redakce našeho partnerského finančního serveru Měšec.cz nám napsal čtenář Jiří Hruban z Náměště nad Oslavou a poslal nám link na jednu stránku Poštovní spořitelny. Prý je to smutné a zábavné zároveň.
Po kliknutí to vypadalo na první pohled „normálně“ – prostě stránka s názvem „Postkonto – běžný účet pro podnikání“. Ale pak to začalo být trochu divné – linky byly nazvané docela hloupě – „Prvni odkaz“, „Druhy nejaky jiny odkaz“, „Dalsi nejaky treba odkaz“…
I následný popis zmíněného produktu byl poněkud fádní – když už jsem asi podesáté četl, že „Je určen fyzickým osobám podnikajícím a právnickým osobám. Postkonto Vám poskytne komplexní služby s vedením a správou Vašich finančních prostředků.“, říkal jsem si, že tu asi někdo něco nevychytal.
Nejnápadnější a nejpozoruhodnější však byla tabulka – ten, kdo ji připravil, do ní zanesl, jak se proměňuje jeho fyzický stav v závislosti na značce a množství vypitého piva, a dlužno říci, že popis to byl velice názorný. Což o to, výrazy jako „nic, trochu zvanim, melu blbiny, savle, druha savle, treti savle“ jsou zřejmě přesným otiskem vlastních zážitků zmíněného jedince a pro jednoho mohou být vcelku užitečným vodítkem, na oficiálních stránkách bankovní instituce však přinejmenším překvapí.
Jenže rozšafný programátor pozapomněl na vyhledávače – a ty na podobné technické kličky neberou ohledy. I když stránka není aktivním odkazem přístupná, zaindexují ji a při zadání vhodného spojení vás na ni odkáží. V tomhle případě stačí v Googlu zadat „běžný účet postkonto“ a jste tam, ani nevíte jak. A Poštovní spořitelna má z ostudy kabát.
Snad každý, kdo někdy připravoval webové stránky, asi použil stejný postup při vyplňování prázného místa – odstavec nadepsal „Tady bude odstavec, když se mi ho podaří vymyslet“, místo názorů doplnil hlášku: „Koho to baví, ať sem něco napíše.“ a tak podobně. Jako pracovní postup je to v pořádku. Ale jen do doby, než se stránky objeví na ostrém webu. U nějakého minibloggu se to snadno promine, ale na stránkách velké instituce je to problém.
Tentokrát je to spíš zábavné, a ačkoliv to Poštovní spořitelně na pověsti nepřidá, příliš ji to nepoškodí. Ale jindy to tak bezbolestné následky mít nemusí – stačí na webu zapomenout důležitá data a neuvědomit si, že je může někdo objevit, i když stránka není odkazovaná.
(psáno pro Lupa.cz)