ODS spustila předvolební kampaň heslem „Volím pravici“ opatřeným twitterovým hashtagem a vzbudila tak velké pozdvižení a především posměch na sociálních sítích. Přitom ten nápad je svým způsobem geniální.

Jaké je vysvědčení ODS za poslední roky vládnutí? Klesající ekonomika, rostoucí nezaměstnanost, zvýšené daně, totální frustrace společnosti, rozvrácená politická scéna, kde zcela chybí nabídka pro pravicově smýšející voliče. Ani k tomu není třeba přidávat jako třešničku na dortu situaci v samotné straně, která nemá lídry a naopak překypuje odepsanými tvářemi budícími opovržení nebo soucit (Už někdo založil „Fond na záchranu Marka Bendy“?), aby bylo jasné, že jít v takové situaci do voleb je samo o sobě dost troufalý nápad. A jít do voleb s jiným heslem než „Dokázali jsme, že to nedokážeme“, že je lhaní voličům do tváře.

Vymýšlet hesla o podpoře živnostníků, snižování role státu, rozumných daních, nic z toho vám voliči neuvěří. Přesněji, už si vás ani nevšimnou, prošumíte vedle ostatních jako zteplalá Kofola. Zvlášť když jste za poslední roky dělali přesný opak a za pravicovou stranu by vás označil snad jen nejlepší světový politolog Tomio Okamura.

Takže přijít místo toho s něčím stejně nepřesvědčivým, co je však mnohem obecnější, údernější a navíc to není úplně tradiční, co má naopak potenciál vyprovokovat nějaké reakce, co způsobí, že vaši politickou existenci ještě vůbec někdo zaznamená, svědčí buď o mimořádném štěstí nebo o skvělém marketingovém instinktu, který prostě vyšel. Variací na tohle téma ODS předvedla celou řadu (Volím pravou rukou, Mobilizace, Doleva, nebo s Klausem apod.), a jakkoliv je to umělá záležitost, pořád na spousty lidí funguje. A nic lepšího se stejně vymyslet nedá. Snad jen hashtag #fakt_sorry.

V konečném důsledku vůbec nevadí, že si z ODS teď twitteroví natěšenci dělají legraci, vůbec nevadí, že běžná populace nepochopí symbol hashtagu, vlastně ani nevadí, že k tomu není doména (i když je to velká škoda), vůbec nevadí, že je to celé úplně prázdné a falešné. O ODS se konečně zase mluví trochu jinak než o odepsané straně, navíc synaptické spojení ODS – pravice je nastoleno, což jí v souboji s TOP09 rozhodně může pomoci. Pokud z toho ODS udělá sjednocující motto pro další hesla, která se na to navážou, bude to působit ještě líp.

S touhle reklamní podporou, která je předpokládám teprve na začátku, má ta strana šanci, aby dokonce překročila i hranici potřebnou pro vstup do poslanecké sněmovny (osobně tipuju 6 – 8 %), což poprvé ve svých dějinách vůbec nemá jisté (a zcela po zásluze). Na Česko myslím dobrý.

 

Disclaimer: Jsem tradiční nevolič ODS a asi mi to vydrží ještě hodně dlouho.