Čínská olympiáda konečně probudila světovou veřejnost. Někteří, včetně sportovců, říkají, že se mělo protestovat ve chvíli, kdy se o přidělení her rozhodovalo, a že teď pozdě bycha honit. Co na to říct? Že se protestovalo už tenkrát a stejně to nebylo nic platné, takže není divu, že nadšení aktivisté sahají po olympijské pochodni až ve chvíli, kdy putuje světem. Teď jde o to, kdo se o ten olympijský oheň spálí.

Možná je trochu předčasné definitivně uzavírat účet nad tím, jestli je dobře, že se v Číně pořádá olympiáda. Dopadnout to totiž pořád ještě může různě, vzájemně protichůdných sil působí několik, a která nakonec převládne – jestli čínské politické zájmy, velkobyznys olympijských úředníků, oportunistický přístup sportovní veřejnosti, nebo negativní odsudek těch, kteří stavějí principy a ideály nad všechno ostatní…

Navíc důsledků pořádání celé akce může být víc než tušíme, a dokonce řada z nich může být zcela neplánovaná. Za určitých okolností se totiž věc může obrátit i proti samotnému olympijskému výboru, zprofanovat olympijskou myšlenku, která už dávno stojí bezbranná před vykořisťovatelskými dobyvateli z řad zručných funkcionářů, ať už pocházejí z Pekingu, Prahy nebo Samaranche. A možná jen díky Pekingu pak mnozí začnou vykřikovat: „Hle, král je nahý! A olympiáda jen reklamním nosičem nadnárodních firem, kteří využívají osvědčenou značku s vyprázděnými ideály a sportovců, kteří si ničí zdraví podpůrnými prostředky, aby se stali slavnými a firmy je mohly oblepit svými velkými logy…“

V každém případě, škoda každé rány, která padne vedle, a proto je potřeba na všechny nešvary, ať už jsou na čínské nebo mezinárodně-olympijské straně, poukazovat bez ohledu na to, jestli se to mělo dělat i před lety nebo ne. Zvlášť cenné je, když se to navíc udělá zábavným způsobem. Víte třeba, jak vzniklo logo čínské olympiády? Aneb „China – Come Visit!“

A jak probíhalo natáčení výše uvedeného klipu? Asi dost dlouho…
Původní inspirace: Marigold, pro další čtení třeba Bloc.cz