Bakala koupil Centrum! Babiš koupil Mafru!! Koupí ještě někdo Ringier? Kdy se prodá Nova? Kdo si zítra co koupí? Co komu řekne manželka, aby zítra koupil? A co na to Jan Tleskač?

Ve všem tom halasu okolo velkých mediálních transakcí poslední doby mi až s odstupem došlo, že se vlastně vůbec nikdo nezmiňuje o ještě jedné a sakra velké mediální firmě. Tak to dávám do placu, protože by byla chyba na to zapomenout. Tak tedy: co na to Seznam?

Mediální trh je teď značně rozkolísaný. Kritici propojování privátních zájmů s médii ho začínají charakterizovat jako stav BBSS (majitelé miliardáři Babiš, Bakala, Savov, Soukup), který u mnohých vzbuzuje nedůvěru v to, jakým směrem se obsah takto vlastněných médií, za nimiž jsou ještě jiné ne-mediální zájmy, vyvíjí nebo může vyvíjet. Navíc rozkolísanost ještě prohlubují vlastní starosti jednotlivých mediahousů, resp. jejich vlastníků. MAFRU teď jednoznačně tíží otazník nad tím, jak moc bude Andrej Babiš do obsahu svých médií zasahovat. Zdeněk Bakala se musí vypořádat s konsolidací Economie a Centra, která zatím probíhá podle vnějšího pozorování docela dobře, ale to hlavní (např. propouštění) má teprve přijít. Mnohem víc však Bakalu trápí situace kolem ceny uhlí, která zásadním způsobem ovlivňuje majetkovou situaci celého jeho podnikání. Jaromír Soukup taky nemůže říci, že by měl konsolidovanou situaci svých médií v soběstačném režimu, obzvláště televize Barrandov mu asi způsobuje vrásky na čele. Mladá fronta Františka Savova také trochu ubrala na akvizičním tempu a dynamice z nedávné doby.

Podle mě možná nebude lepší chvíle, než nabízí právě dnešek, k zásadnějšímu zrychlení tempa v mediálních vodách pro jiného známého miliardáře – majitele Seznamu Iva Lukačoviče. Ten kromě mediálně-ecommercového obsahu a své vášně pro létání nemá jiné ne-mediální zájmy, které by měly obsah médií ovlivňovat jinak než čistě byznysově; Seznam tak může vedle ostatních stavět na důvěryhodnějším kreditu bez podezírání. Jeho finanční zázemí, stabilita, znalost mediálního trhu a schopnost dostat z něj peníze zároveň do značné míry přesahuje výše uvedené konkurenty. Tak proč do něčeho takového nejít, přestože Seznam o sobě pořád tvrdil, že je spíš technologická než mediální firma? Zvlášť když tím může zkomplikovat konkurentům jejich rozjezd, popřípadě by si zkomplikoval svoji situaci, pokud by konkurentům jejich rozjezd teď usnadnil svou nečinností.

Proto bych teď docela rád viděl do hlavy těm, kteří o těchto věcech rozhodují. Seznam před časem ohlásil, že plánuje spuštění zásadnějších novinek (nikoliv Novinek 🙂 na podzimní sezónu, tak uvidíme, jestli to něco znamená i v tomto směru.

 

 

2 komentářů